Porty nad Wisłą

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

14 lipca 2017

Jednym z czynników decydujących o gospodarczym znaczeniu Wisły są porty i przystanie rzeczne, w których załadowywano produkty eksportowane z terenów nadwiślanych. Początkowo były to przede wszystkim zboże i drewno, a później surowce dla miejscowego przemysłu oraz jego wyroby. 

W XIX i XX wieku przy każdej większej miejscowości nadwiślańskiej funkcjonował port lub przystań rzeczna. Dla rozwoju transportu na linii Wisła – Odra duże znaczenie miało wybudowanie portu w Brdyujściu, obsługującego drogę wodną tych rzek przez Kanał Bydgoski. Przejął on zadania funkcjonujących wcześniej na terenie miasta kilku przystani, posiadających wydzielone baseny portowe. Został zbudowany w 1879 r., a rozbudowany w 1906 r. Po roku 1920 r. bydgoski port drzewny był tylko częściowo wykorzystywany z uwagi na zmniejszeniem się wywozu drewna do Niemiec. Akwen w Brdyujściu zaadaptowano na tor regatowy.

W latach dwudziestych, w pierwszym okresie budowy portu w Gdyni pojawiły się próby zorganizowania portu morskiego w Tczewie, który miał umożliwić eksport polskiego węgla transportowanego Wisłą ze Śląska.

Galeria

  • Powiększ zdjęcie Otwarcie portu w Tczewie

    Otwarcie portu w Tczewie

  • Powiększ zdjęcie Otwarcie portu w Tczewie

    Otwarcie portu w Tczewie

  • Powiększ zdjęcie Otwarcie portu w Tczewie

    Otwarcie portu w Tczewie

  • Powiększ zdjęcie Plan sytuacyjny portu w Korzeniewie

    Plan sytuacyjny portu w Korzeniewie

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:
Data utworzenia:2017-07-14
Data publikacji:2017-07-14
Osoba sporządzająca dokument:
Osoba wprowadzająca dokument:Bartłomiej Pasieka
Liczba odwiedzin:671